Wanneer je als toerist in eigen land een bezoek aan diverse toeristische locaties dan kun je beter zeggen als Chinees in eigen land. Ik was dus in het pittoreske Giethoorn, nog steeds een pareltje om te zien. Maar wat men al diverse keren roept, het voelt als dat je de enige Nederlander bent. Chinees en Aziatisch hoor je overal, soms vermengt met Duits. Wellicht was het vandaag de laatste hete dag van deze zomer en dat was te merken, het was er ontzettend druk, terrassen zaten overvol en op het water een file aan bootjes. Stuk voor stuk fluisterbootjes en wel geteld twee originele punters.
Maar wat ontzettend gezellig om daar weer eens samen met Jeroen heen te gaan, gewoon slenteren door het van oudsher boerendorpje. Hier en daar een terrasje pakken of gewoon ergens aan de kant naar de capriolen van de stuurlui kijken.
Het dorp telt 2630 inwoners en is bekend door zijn bruggetjes, waterwegen en punters. Het wordt wel het ‘Hollands Venetië’ genoemd. Giethoorn is langgerekt en bestaat uit drie buurten die steeds versprongen van elkaar liggen. In het noorden is dat het Noordeinde, dan volgt de Middenbuurt en ten slotte het Zuideinde. De Dorpsgracht is de centrale as van Giethoorn en eindigt in het zuiden in het Zuideindiger Wijde. De boerderijen en huizen zijn gescheiden door kavelsloten waarover vlonders liggen die de huispercelen verbinden. De bultrugboerderij is kenmerkend voor Giethoorn. De boerderij lijkt een bult te hebben doordat de schuur hoger is dan het woonhuis.[2]
Door de vervening ontstonden plassen en meren. Om de turf te vervoeren groef men vaarten en sloten. Vele huizen zijn als het ware op eilandjes gebouwd, die alleen via bruggetjes te bereiken zijn. De meeste van de meer dan 176 bruggen zijn privé-eigendom.
De enige doorgaande verbinding door het oude dorp over land is een fiets- annex wandelpad dat van het Noordeinde naar het Zuideinde loopt en alleen door de Kerkweg tussen Noordeinde en Middenbuurt onderbroken wordt. Het voornaamste verkeer vindt plaats over het water. Het belangrijkste traditionele vaartuig dat hiervoor gebruikt werd, was de punter, voortbewogen met een punterboom (punteren). Tegenwoordig worden allerhande motorisch voortbewogen boten hiervoor gebruikt en wordt er nauwelijks nog gepunterd.
Voor wie er nog nooit is geweest, gewoon een leuke aanrader.